Frågor och svar

Exuviance FAQ

Kan jag använda produkter med syror varje dag?

Alla Exuviance produkter är utvecklade för att bygga upp huden och göra den mer motståndskraftig. En del produkter har syror, andra inte. Produkterna med syror som är avsedda till daglig användning är anpassade för just detta.
Många av Exuviance produkter innehåller PHA, en typ av fruktsyror som stärker hudbarriären och inte orsakar någon sensitivitet och de kan med fördel användas varje dag.

Vid regelbunden användning av produkter med AHA rekommenderar vi att man får personligt anpassade råd för bäst resultat.

Jag behöver en fet produkt för jag är så väldigt torr, vilken ska jag välja?

Exuviance krämer är som regel inte baserade på olja. Produkterna hjälper istället huden att få nytta av de fuktbindande ämnena som huden behöver. För en mer skyddande sammansättning och ”rikare” känsla rekommenderas Age Reverse Hydrafirm Moisturizer.

Kan jag använda Exuviance produkter på sommaren?

Ja, det går absolut bra. Det rekommenderas alltid att man använder SPF dagligen, och umgås förnuftigt med solen. Detta är särskilt viktigt om man använder produkter med aktiva ingredienser som AHA och retinol. Exuviance alla dagprodukter innehåller SPF och vid behov kan man gärna addera SPF 50 istället för, eller över sin vanliga dagkräm.

Är Exuviance produkter glutenfria?

Ja, Exuviance produkter innehåller inget gluten.

Kan jag blanda Exuviance produkter med produkter från andra märken?

När det gäller hudvård med aktiva ingredienser är det rekommenderat att använda en rutin från samma märke, för att säkerställa att produkterna fungerar bra ihop och att huden inte över- eller felbehandlas. Vill man kombinera produkter från olika märken är det viktigt att säkerställa att det inte blir för mycket av någon aktiv ingrediens (t ex retinol, AHA eller BHA) vid kombination av de olika produkterna och att stegen passar optimalt ihop.

 

Kan jag använda Exuviance när jag är gravid eller ammar? Ja, man kan dock tänka på att man kan bli något känsligare i huden under framförallt en graviditet, och man kan även lättare få pigmentfläckar. Det finns också en del ämnen som man avråder gravida från att använda. Detta gör att man kan behöver ändra lite i sitt hemma- och behandlingsprogram under en graviditet, t ex undvika alltför aktiva ämnen och vara noga med SPF. Produkter och behandlingar med salicylsyra samt A-vitamin/retinol rekommenderas inte under graviditet. Har du funderingar om vilka produkter och ingredienser du kan använda under graviditet eller amning, rekommenderar vi dig att prata med din barnmorska/läkare.
Min kräm ”rullar”, varför? En del krämer kan tyvärr smula sig eller rulla på en del hudtyper. Det kan bero på för generös applicering, solfilter eller den fuktbevarande ”film” som vissa sammansättningar har och det är högst individuellt. Vårt bästa råd är att ta en mindre mängd produkt och klappa in den i huden. Ibland kan ett serum under hjälpa.

 

Jag är extremt känslig och reagerar lätt, är Exuviance verkligen någonting för mig eller är det för aktivt? Exuviance är utvecklat för att passa alla, även den mest känsliga huden. Produkterna är återuppbyggande och barriärstärkande. Det finns några produkter med mer aktiva ingredienser som t ex AHA och retinol, för de som önskar och behöver, men det stora flertalet produkter i sortimentet bygger faktiskt på milda ingredienser som t ex PHA som inte har någon irriterande effekt överhuvudtaget, utan tvärtom stärker hudens motståndskraft. Alla kan hitta en hudvårdsrutin med Exuviance produkter.

 

Måste man byta hudvårdserie då och då så att huden inte vänjer sig? Det är en myt att huden ”vänjer sig” vid hudvård. Huden mår liksom kroppen bra av olika ämnen som tillförs dagligen. Exuviance produkter bygger på ingredienser som huden har glädje av varje dag. Om du upplever att ”effekten” blivit sämre efter en tid, kan det istället betyda att din huds tillstånd ändrats och att du behöver uppdatera din rutin. Hudens tolerans mot t.ex. AHA-syra och retinol kan trappas upp och därför kan huden efter en tid tåla mer aktiva produkter. Hudens behov kan också variera från olika årstider/klimat och perioder i livet.
Är Exuviance produkter testade på djur?

Djurförsök på hudvård och ingredienser i hudvård är förbjudet enligt EU’s lagstiftning sedan 2013. Exuviance har aldrig utfört djurförsök eller genomfört tester på djur. Alla produkttester är utförda på frivilliga människor eller med hjälp av in vitro modeller. NeoStrata Company, Inc. som står bakom Exuviance använder bara ingredienser från företag som efterlever lagen.

Varför finns inte Exuviance Professional längre?

Hösten 2024 slogs Exuviance Professional samman med sitt andra hudvårdsmärke, vilket innebär att Exuviance Professional inte längre finns som ett separat varumärke. Produktsortimentet, som numera går under namnet Exuviance, erbjuder fortfarande många av dina favoriter, men med nytt namn och utseende. Unika Exuviance-behandlingar kommer inte längre att finnas tillgängliga på salong. För professionella hudvårdsbehandlingar rekommenderar vi i stället vårt systermärke NEOSTRATA, som innehåller många liknande ingredienser och är ett perfekt komplement till Exuviance produkter för hemmabruk.

Är förpackningarna återvinningsbara?

Ja, de allra flesta förpackningar går att återvinna och bör sorteras enligt gällande regler.


Returer

Hur reklamerar jag en vara? Reklamation av felaktig produkt skall göras så snart fel på produkten upptäcks och den kan betraktas som felaktig eller icke funktionsduglig för avsett ändamål. Eventuellt fel på en vara ska anmälas till kundtjänst snarast eller så snart felet borde ha upptäckts, detta inom skälig tid. Läs mer om reklamationer i våra köpvillkor.

 


Order

Kan jag ångra mitt köp och hur fungerar det med returen? Läs mer på vår sida om köpvillkor.

 

Frakt

Hur spårar jag mitt paket? I de fall där vi skickar din beställning i ett paket till postombud skickas en separat e-post från Postnord med kollinummer och spårningsinformation. Går försändelsen som ett varubrev spåras inte paketet på samma sätt utan registreras först när det kommit till brevlådan eller ditt postombud. Då får man i regel ett SMS från Postnord eller en avi i brevlådan.